Zoals we reeds zagen kan je niet van iedere doelgroep dezelfde verwachtingen hebben. Iedere doelgroep heeft wel ergens zijn beperkingen of grens. We gaan dit even dieper uitspitten met enkele voorbeelden.
2a. Grove motoriek.
Beperkingen tov deze activiteiten zie je vooral bij kleuters, mensen met een lichamelijke handicap en oudere mensen. Je kan van deze doelgroepen niet verwachten dat ze een (ingewikkelde) dans gaan aanleren. Kleuters kan je laten jumpen terwijl bejaarden dan weer meer gebaat zijn met het dansen op slow-muziek. Ik haal hierbij het meest voor de hand liggend voorbeeld aan om de beperkingen te verduidelijken, maar soms kunnen de beperkingen ook minder duidelijk zichtbaar zijn.
2b. Fijne motoriek.
Zowel de hierboven genoemde doelgroepen hebben ivm fijne motoriek hun beperkingen, maar ook bij gezonde volwassen mensen zijn er beperkingen. Deze hebben dan niets te meken met leeftijd of handicap, maar eerder met kunde en talent.
Bij kleuters is de fijne motoriek zoals fijne vingerbewegingen nog niet volledig ontwikkeld. Dit vertaalt zich bijvoorbeeld in het niet kunnen kleuren binnen de lintjes, geen rechte lijnen kunnen trekken, nog niet op een blokfluit kunnen spelen**...
**Zoals je ziet zijn er dus ook mengvormen mogelijk tussen de drie soorten activiteiten. Het spelen op een blokfluit hoort bij muziek, maar ook bij fijne motoriek. Wanneer erop gedanst wordt hoort het tevens bij grove motoriek.
2c. Muziek.
Je kan van een kleuter niet verwachten broederJacob na te spelen op een blokfluit. Ook hier gelden de beperkingen voor bepaalde leeftijdsgroepen maar ook kunde en talent heeft hierin zijn zegje.
VRAAGJES
1. Kan je zomaar iedere activiteit uitvoeren bij iedere doelgroep? Leg verder uit aan de hand van een voorbeeld.
2. Wat weet je me te vertellen over beperkingen tov grove motoriek? Leg dit uit adhv een voorbeeld.
3. Wat weet je me te vertellen over beperkingen tov fijne motoriek? Leg dit uit adhv een voorbeeld.
4. Wat weet je me te vertellen over beperkingen tov muzikale activiteiten? Leg dit uit adhv een voorbeeld.
5. Waarom zijn kleuters zo beperkt bij het uitvoeren van fijn-motorische activiteiten?
(multiple-choice is ook mogelijk)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten